Antara musibah, ujian dan sial
16 September 2012
Wujud satu stigma dalam masyarakat yang membuat andaian bahawa jika seseorang itu ditimpa musibah atau kesusahan, ia dikaitkan dengan tuduhan seperti pernah melakukan perkara tidak elok. Adakah musibah yang ALLAH berikan itu kerana kesalahan dan dosa kita atau adakah ia ujian daripada ALLAH SWT?
Dalam Islam wujud istilah kaffarah, yakni penghapus dosa. Dalam hadis-hadis Nabi SAW memang Nabi menyebut apabila seseorang ditimpa kesakitan, walaupun terkena duri, dengan terkena duri itu diampunkan dosanya yang lalu. Sabda Nabi, “Tiada seorang Muslim tertusuk duri atau yang lebih dari itu, kecuali ALLAH mencatat baginya kebaikan dan menghapus darinya dosa.” (riwayat Imam al-Bukhari)
Cuma dosa mana yang diampunkan kita tidak tahu. Kita buat banyak dosa. Selain ujian dan musibah, ada banyak lagi amalan yang disebutkan oleh Nabi sebagai penghapus dosa. Antaranya berwuduk, sepertimana disebutkan Nabi dalam sebuah hadis bermaksud;
“Mahukah kalian aku tunjukkan tentang sesuatu amalan yang dengannya ALLAH menghapuskan dosa-dosa, dan mengangkat darjat?” Mereka berkata, “Mahu, wahai Rasulullah!” Baginda bersabda, “Amalan itu adalah menyempurnakan wuduk’ di waktu yang tidak kamu sukai.” (riwayat Imam Muslim, no.586).
Abul Hasan As-Sindiy rahimahullah menjelaskan amalan-amalan yang terdapat dalam hadis ini, “Amalan-amalan ini akan menutup pintu-pintu syaitan daripada dirinya, menahan jiwanya daripada nafsu syahwatnya, permusuhan jiwa, dan syaitan sebagaimana hal ini tak lagi samar. Inilah jihad besar yang terdapat pada dirinya. Jadi, syaitan adalah musuh paling berat baginya”. (lihat; Hasyiyah As-Sindiy ala Sunan An-Nasa’iy, 1/114).
Demikian juga, dosa-dosa kecil boleh diampunkan dengan umrah. Nabi bersabda yang bermaksud, “Antara satu umrah ke satu umrah yang lain menghapuskan dosa di antara keduanya, dan haji yang mabrur tidak ada ganjaran baginya melainkan syurga.” (riwayat Imam al-Bukhari dan Imam Muslim).
Kita terima dan percaya bahawa ia sebagai pengampunan dosa tetapi kita tidak mengetahui dosa mana diampunkan, yang pasti ia adalah pengampunan dosa kecil. Para ulama sepakat bahawa hadis seperti ini membicarakan tentang pengampunan dosa kecil. Adapun dosa besar yang dilakukan perlu kembali kepada taubat nasuha.
Taubat nasuha tidak ada kriteria tertentu cuma ia merupakan satu taubat dinamakan nasuh sebab wujud di sana beberapa syarat seperti melahirkan rasa bersalah dalam diri, memohon pengampunan ALLAH SWT dan berjanji untuk tidak mengulanginya, serta sudah semestinya dilakukan secara ikhlas kerana ALLAH SWT dan bukan kerana paksaan.
ALLAH menguji manusia untuk memberi ruang pengampunan dosa bagi hamba-hamba-Nya. Orang sakit memang diampunkan dosanya. Sebab itu Nabi SAW memberikan khabar gembira bagi orang yang sakit.
Saya pernah berkhidmat di IJN dan melihat masyarakat kita ada yang percaya kepada sial, contohnya mengatakan perkara ini berlaku sebab terlanggar biawak atau sebagainya. Perkara seperti ini dinamakan Ath-Thiarah yakni percaya kepada sial. Kata Nabi dalam hadis, maksudnya: “Percaya kepada sial itu syirik, percaya kepada sial itu syirik, percaya kepada sial itu syirik.” (riwayat Imam Abu Daud).
Perkataan Thiarah itu dipetik daripada perkataan at-thair yang bererti burung. Orang Arab jahiliah dahulu sebelum keluar rumah mereka akan melepaskan burung. Mereka mempercayai sekiranya burung itu terbang ke arah kanan bererti nasib pada hari itu baik dan jika ke kiri menunjukkan nasib buruk atau sial dan tidak boleh keluar rumah pada hari itu. Ini asal kepercayaan kepada sial.
Unsur-unsur seperti ini turut meresap dalam masyarakat Melayu seperti kepercayaan melanggar binatang, anjing hitam melintas perlu patah balik dari perjalanan, biawak melintas, kupu-kupu masuk rumah, kemalangan berlaku disebabkan hal-hal seumpama itu, maka dia melihat keburukan yang berlaku kepadanya disebabkan perkara-perkara ini.
Ini dinamakan percaya kepada sial dan dalam Islam ia membawa kepada kesyirikan.
Ini perkara serius kerana kita seharusnya beriman bahawasanya ALLAH SWT menguji dan menentukan baik buruk dalam kehidupan manusia untuk memastikan siapakah di kalangan hamba-Nya memiliki amal perbuatan terbaik seperti ALLAH sebut dalam surah Al-Mulk, maksudnya: “(Dia) Yang menciptakan mati dan hidup untuk menguji kalian, siapakah di antara kalian yang mempunyai amal terbaik.” (Surah Al Mulk, ayat 2).
Dalam Islam wujud istilah kaffarah, yakni penghapus dosa. Dalam hadis-hadis Nabi SAW memang Nabi menyebut apabila seseorang ditimpa kesakitan, walaupun terkena duri, dengan terkena duri itu diampunkan dosanya yang lalu. Sabda Nabi, “Tiada seorang Muslim tertusuk duri atau yang lebih dari itu, kecuali ALLAH mencatat baginya kebaikan dan menghapus darinya dosa.” (riwayat Imam al-Bukhari)
Cuma dosa mana yang diampunkan kita tidak tahu. Kita buat banyak dosa. Selain ujian dan musibah, ada banyak lagi amalan yang disebutkan oleh Nabi sebagai penghapus dosa. Antaranya berwuduk, sepertimana disebutkan Nabi dalam sebuah hadis bermaksud;
“Mahukah kalian aku tunjukkan tentang sesuatu amalan yang dengannya ALLAH menghapuskan dosa-dosa, dan mengangkat darjat?” Mereka berkata, “Mahu, wahai Rasulullah!” Baginda bersabda, “Amalan itu adalah menyempurnakan wuduk’ di waktu yang tidak kamu sukai.” (riwayat Imam Muslim, no.586).
Abul Hasan As-Sindiy rahimahullah menjelaskan amalan-amalan yang terdapat dalam hadis ini, “Amalan-amalan ini akan menutup pintu-pintu syaitan daripada dirinya, menahan jiwanya daripada nafsu syahwatnya, permusuhan jiwa, dan syaitan sebagaimana hal ini tak lagi samar. Inilah jihad besar yang terdapat pada dirinya. Jadi, syaitan adalah musuh paling berat baginya”. (lihat; Hasyiyah As-Sindiy ala Sunan An-Nasa’iy, 1/114).
Demikian juga, dosa-dosa kecil boleh diampunkan dengan umrah. Nabi bersabda yang bermaksud, “Antara satu umrah ke satu umrah yang lain menghapuskan dosa di antara keduanya, dan haji yang mabrur tidak ada ganjaran baginya melainkan syurga.” (riwayat Imam al-Bukhari dan Imam Muslim).
Kita terima dan percaya bahawa ia sebagai pengampunan dosa tetapi kita tidak mengetahui dosa mana diampunkan, yang pasti ia adalah pengampunan dosa kecil. Para ulama sepakat bahawa hadis seperti ini membicarakan tentang pengampunan dosa kecil. Adapun dosa besar yang dilakukan perlu kembali kepada taubat nasuha.
Taubat nasuha tidak ada kriteria tertentu cuma ia merupakan satu taubat dinamakan nasuh sebab wujud di sana beberapa syarat seperti melahirkan rasa bersalah dalam diri, memohon pengampunan ALLAH SWT dan berjanji untuk tidak mengulanginya, serta sudah semestinya dilakukan secara ikhlas kerana ALLAH SWT dan bukan kerana paksaan.
ALLAH menguji manusia untuk memberi ruang pengampunan dosa bagi hamba-hamba-Nya. Orang sakit memang diampunkan dosanya. Sebab itu Nabi SAW memberikan khabar gembira bagi orang yang sakit.
Saya pernah berkhidmat di IJN dan melihat masyarakat kita ada yang percaya kepada sial, contohnya mengatakan perkara ini berlaku sebab terlanggar biawak atau sebagainya. Perkara seperti ini dinamakan Ath-Thiarah yakni percaya kepada sial. Kata Nabi dalam hadis, maksudnya: “Percaya kepada sial itu syirik, percaya kepada sial itu syirik, percaya kepada sial itu syirik.” (riwayat Imam Abu Daud).
Perkataan Thiarah itu dipetik daripada perkataan at-thair yang bererti burung. Orang Arab jahiliah dahulu sebelum keluar rumah mereka akan melepaskan burung. Mereka mempercayai sekiranya burung itu terbang ke arah kanan bererti nasib pada hari itu baik dan jika ke kiri menunjukkan nasib buruk atau sial dan tidak boleh keluar rumah pada hari itu. Ini asal kepercayaan kepada sial.
Unsur-unsur seperti ini turut meresap dalam masyarakat Melayu seperti kepercayaan melanggar binatang, anjing hitam melintas perlu patah balik dari perjalanan, biawak melintas, kupu-kupu masuk rumah, kemalangan berlaku disebabkan hal-hal seumpama itu, maka dia melihat keburukan yang berlaku kepadanya disebabkan perkara-perkara ini.
Ini dinamakan percaya kepada sial dan dalam Islam ia membawa kepada kesyirikan.
Ini perkara serius kerana kita seharusnya beriman bahawasanya ALLAH SWT menguji dan menentukan baik buruk dalam kehidupan manusia untuk memastikan siapakah di kalangan hamba-Nya memiliki amal perbuatan terbaik seperti ALLAH sebut dalam surah Al-Mulk, maksudnya: “(Dia) Yang menciptakan mati dan hidup untuk menguji kalian, siapakah di antara kalian yang mempunyai amal terbaik.” (Surah Al Mulk, ayat 2).
No comments:
Post a Comment