Thursday 19 July 2012

Masa depan politik bandar

Seorang pembaca memberi reaksi terhadap tulisan di ruangan ini dalam BH Ahad, 8 Julai lalu. Pembaca itu membandingkan tulisan di ruangan ini mengenai ‘Sikap Cina di bandar’ dengan kandungan wawancara bekas Perdana Menteri, Tun Dr Dr Mahathir Mohamad dalam Mingguan Malaysia bertajuk ‘Dilema Melayu Hari ini’.

Bagi penulis itu, isu yang dibincangkan BH Ahad dan Mingguan Malaysia itu sudah pun menjadi bahan percakapan dan perbualan rakyat, terutama mereka yang mengikuti perkembangan politik. “Kedua-dua tulisan jelas menyatakan sifat orang Cina Malaysia sejak akhir-akhir ini khususnya di bandar tidak memberi sokongan padu kepada kerajaan Barisan Nasional (BN).
“Sifat angkuh mereka disebabkan memiliki kekayaan, keselesaan dan keselamatan untuk menjalankan aktiviti perniagaan di bandar menyebabkan mereka berfikiran siapa saja yang memerintah, keadaan tidak akan mengubah mereka.

“Justeru, selepas sekian lama ‘bertuankan’ Melayu, mereka kini mahukan pemimpin daripada kalangan orang Cina sendiri, tidak kira sama ada Parlimen dapat ditawan atau pun pun tidak. Sekadar dapat memerintah negeri pun mereka sudah berpuas hati,” menurut tulisannya itu.

Dalam konteks Malaysia, sikap dan tindakan kaum Cina tidak menyokong kerajaan bukanlah keputusan bijak, walaupun ia diterima sebagai fenomena politik bandar. Di bandar, keputusan politik penduduknya berbeza dengan luar bandar. Penduduk bandar berasakan mereka tidak perlu apa-apa kerana segala kemudahan sudah lengkap dan tidak perlu meminta-minta.

Ini disebabkan suasana politik bandar yang berkait rapat dengan struktur dan sosioekonomi masyarakat penduduknya. Selagi berlaku proses urbanisasi yang ditentukan faktor ekonomi, selagi itulah wujud politik bandar. Keadaan ini berlaku sejak sekian lama dan tidak boleh diubah secara mendadak.
Ia adalah proses urbanisasi yang sudah berlaku sejak sekian lama dan kadang kala di luar kawalan manusia. Perpindahan rakyat dari luar bandar ke bandar mewujudkan kelas masyarakat dari setinggan hinggalah kepada pemilik kompleks perniagaan.

Di bandar juga ramai golongan pertengahan yang terdedah kepada segala bentuk komunikasi dan ideologi. Keadaan sosioekonomi dan tahap kedudukan mereka dalam masyarakat mencorakkan pemikiran politik mereka.

Faktor kapitalisme dan individualisme penduduk bandar amat tinggi dan sukar diubah. Mereka yang mempunyai wang akan menenggelamkan golongan miskin. Jurang golongan kaya dan miskin jelas dilihat di bandar. Berbeza dengan orang Cina, orang Melayu tidak suka tinggal di bandar kerana keadaannya yang riuh rendah dan sesak.

Orang Melayu memilih untuk tinggal di kawasan tenang. Soal kependudukan di bandar juga ditentukan oleh pemilik syarikat besar dan pemaju perumahan yang kebanyakannya orang Cina. Jika harga rumah yang dibina terlalu mahal, ia tidak mendorong orang Melayu tinggal di kawasan itu. Ia memberi laluan kepada orang Cina untuk terus menetap di kawasan bandar manakala orang Melayu menetap di pinggir bandar.

Analisis akhir menunjukkan politik bandar dikuasai oleh kedudukan ekonomi kaum Cina yang ditentukan oleh regim korporat atau regim pembangunan. Untuk mengubah keadaan ini, kedudukan sosioekonomi orang Melayu perlu ditingkatkan. Struktur penduduk bandar juga perlu dikaji semula agar seimbang mengikut kaum.

No comments:

Post a Comment