Menyirap darah apabila mendapat tahu lapan peniaga ayam sebuah pasar moden di pinggir bandar raya, yang sering dikunjungi penulis sekeluarga dikesan menjual sembelihan tidak sah.

Dalam pemeriksaan Jumaat lalu, lebih malang lagi mereka turut dikesan mencampur aduk sembelihan tidak sah itu dengan ayam yang disembelih mengikut hukum syarak, untuk dijual kepada pelanggan Islam. Di pasar sama juga dua kedai roti dan kek dikesan menggunakan berus bulu babi dalam menyediakan makanan. Loya tekak dibuatnya kerana premis terbabit sering menjadi tumpuan ramai termasuk penulis.
Penulis menghargai operasi bersepadu Jabatan Agama Johor (JAJ) dan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepengunaan (KPDNKK) berhubung isu halal kerana ia penting dalam kalangan pengguna Islam dan orang Melayu.

Sama ada disedari atau tidak, sejahat-jahat latar belakang seseorang, kalau dia Melayu, apabila menyentuh soal makanan, isu halal dan haram tetap menjadi keutamaan kerana sedar sembelihan yang tidak mengikut syarak, menukar status ayam itu kepada bangkai.

Sengaja atau tidak, JAJ perlu mengambil tindakan sewajarnya kerana ayam yang dijual di pasar moden terbabit disembelih syarikat tertentu yang mengendalikan proses itu kerana sembelihan bukan dilakukan di pasar terbabit.

Lantaran itu, susulan penemuan di pasar moden terbabit, JAJ perlu menjejaki dan memeriksa setiap syarikat yang mengendalikan sembelihan dan mengambil tindakan tegas jika dikesan melanggar undang-undang.
Berdasarkan pengalaman lalu, penulis pernah membuat pendedahan seterusnya memboikot seorang peniaga ayam di Pasar Muar selepas melihat sendiri, dia mencampur aduk ayam yang disembelih pekerja beragama Islam dengan ayam yang dicucuk hingga mati dalam sebuah periuk air panas.

Ekoran pendedahan ketika itu, mendorong ramai pengguna menyokong usaha memboikot ayam jualan peniaga terbabit sebagai pengajaran hingga perniagaannya merosot teruk.

Susulan penguatkuasaan logo halal yang standard dikuatkuasakan ketika ini, JAJ mempunyai tugas berat memastikan peraturan itu dipenuhi khususnya oleh pengeluar produk yang menjadi kegunaan umat Islam.

Seboleh-bolehnya, JAJ perlu berusaha mengadakan operasi status halal setiap hari meskipun pada skala kecil, sebelum menyiarkan nama premis atau syarikat yang melanggar peraturan itu dalam lama web jabatan berkenaan.

Pada masa sama, umat Islam negeri ini perlu menyokong usaha JAJ dengan meningkatkan kepekaan serta kefahaman mengenai isu halal dan haram makanan yang hendak dibeli.

Kesepakatan pengguna dengan mengutamakan produk yang mempunyai logo halal dikeluarkan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) atau pihak berkuasa agama peringkat negeri seperti JAJ, adalah kunci kejayaan kepada usaha kerajaan menyeragamkan penggunaan logo halal negara ini.

Pada masa sama, tindakan pengguna memboikot peniaga atau pengeluar yang melanggar peraturan berkenaan, dapat mendidik golongan itu supaya lebih menghormati pelanggan Islam dengan mengutamakan aspek halal dalam perniagaan masing-masing.

Penulis ialah Ketua Biro Johor