Friday 22 June 2012

Occupy – Realisasikan Kebebasan Tanpa Sekatan Agama


AIDCNews -04/06/12 – Tiada lagi kongkongan agama, tiada lagi adat susila ketimuran, semuanya lebur di bawah satu konsep dinamakan masyarakat terbuka kebebasan.
Segelintir manusia yang mahu merealisasikan cita-cita masyarakat bebas dengan meninggalkan amalan agama dan adat-adat ketimuran.
“Hidup saya kini hanya berbekalkan sebuah beg galas yang diisi empat helai baju, sebuah komputer riba dan beberapa keperluan sahaja. Dan saya akan ‘menjelajah’ dari satu tempat ke satu tempat lain di seluruh Malaysia.
“Menerusi projek Homeless By Choice juga, saya dapat merasai sendiri kesusahan kelompok masyarakat yang hidup tanpa rumah. Bagaimanapun, ia tidaklah sesukar yang disangka.
“Dan semua pengalaman yang dilalui akan saya masukkan dalam Homeless By Choice yang mungkin akan dikeluarkan pada tahun hadapan,”kata pelakon Mislina Mustaffa kepada Mstar Online yang membuat keputusan untuk hidup gelandangan selama setahun.
Nama Mislina mula menjadi tumpuan apabila menampil citra wanita ekstrim, berkepala botak, pakai baju t-shirt, berseluar pendek dan merokok ketika menyertai ‘Occupy Dataran’ bersama-sama mahasiswa berkhemah di Dataran Merdeka, April lalu.
Imej yang ditampilkannya adalah wajah baru kehidupan masyarakat sivil yang bebas, tiada lagi sifat malu, sama ada dalam bentuk pakaian, penampilan dan tingkah laku serta meninggalkan gesaan agama yang melarang wanita bergelandangan dengan lelaki yang bukan muhrim.
“Berbeza dengan hidup saya sekarang ini, rasa seperti bebas dan lebih mengenali masyarakat Malaysia dimana mereka ini sering dinilai oleh segelintir pihak yang bersifat prejudis,”katanya yang menegaskan kehidupan seperti itu membuka mata dan fikirannya bahawa gelandangan lebih menyeronokkan berbanding dengan kehidupan biasa dimana kebanyakan wanita memiliki matlamat tersendiri seperti ingin memiliki rumah, berkahwin dan berkeluarga.
Cara hidup bebas ini ditaja di seluruh dunia di bawah yayasan milik penyangak matawang Yahudi, George Soros melalui Open Society Institut.
Karl Popper, guru kepada Soros berkata, “Open Society” (masyarakat terbuka) adalah sekumpulan masyarakat yang akan memastikan pemimpin-pemimpin politik dapat ditumbangkan tanpa keperluan pertumpahan darah, seperti menentang “Closed society,” (masyarakat tertutup), di mana revolusi berdarah atau coup d’etat diperlukan untuk menukar pemimpin…Sebuah masyarakat yang terbuka adalah berkaitan dengan pluralisme agama dan budaya, ia sentiasa terbuka kepada perubahan kerana ilmu tidak pernah selesai tetapi sentiasa berterusan.”

No comments:

Post a Comment