Monday 12 November 2012

Program Jelajah Anwar & Solat


Seorang pengunjung setia AIDC bernama Sman menceritakan pengalamannya mengikuti program Program Jelajah Datuk Seri Anwar Ibrahim pada Pilihanraya Umum ke-12, di mana berdasarkan pengalaman peribadinya melalui kaedah ‘participant observation‘ (penglibatan dan pemerhatian) didapati Ketua Umum PKR itu tidak terlalu mementingkan soal solat semasa program itu dijalankan.
Sebaliknya menurut Sman yang juga bekas aktivis PKR, sepanjang program itu Anwar lebih mementingkan ceramah berbanding solat.
“Saya pernah ikut Anwar berceramah ke merata tempat dalam pilihanraya 2008 dan dapati Anwar memang tak begitu pentingkan soal solat.
“Kalau hulur sejadah tak ada air sembahyang pun dia akan sembahyang, tapi kalau tak ada org kesah, dia lagi tak kesah,”katanya ketika mengulas laporan Din Turtle ketika mengikuti Program Jelajah Anwar di Terengganu baru-baru ini.
Din Turtle, blogger dari Terengganu mengikuti program Anwar tapak pasar malam di Taman Shahbandar dari jam 5 petang hingga bertaqkirah di Surau Ladang.
Blogger Terengganu turut membetulkan maklumat blogger PAS yang mendakwa selepas selesai taqkirah selama satu jam, Anwar menunaikan solat Isyak di surau itu.
“Anwar TIDAK solat Isyak’ pun di surau itu … selesai bertazkirah, Anwar bergegas keluar untuk ke lokasi seterusnya sambil diiringi laungan Azan untuk solat Isya’, “lapor Din Turtle.
Seorang lagi pengunjung setia AIDC, bernama Ana berkata, Tidak timbul soal solat Isyak sepertimana yang dibangkitkan oleh Din Turtle itu kerana Orang yang bermusafir mempunyai kelonggaran untuk melakukan solat jamak.
Namun hujah Ana disangkal oleh Sman yang pernah berpengalaman dalam pengaturan jadual ceramah Anwar.
“Sembahyang jamak ?. Satu kali saya mengatur ceramahnya di dua tempat, saya dapati Anwar bertolak dari rumah sebelum Asar, sampai di tempat ceramah pertama Asar dah panjang, dia berceramah hingga hampir Maghrib, habis ceramah terus ke tempat ceramah ke 2, sampai di sana walau pun surau hampir dgn tempat ceramah dia tak tanya pun di mana nak sembahyang, dia terus saja berucap sehingga masuk Maghrib.
“Asar tentulah dah melepas. Tak tahulah kalau Zuhur dan Asar boleh dijamak di rumah sebelum bertolak, ” dedah Sman.

No comments:

Post a Comment