Monday 12 November 2012

Hormati gelanggang Malaysia

Isu pluralisme agama semakin membimbangkan kerana ada pihak yang mengambil peluang daripada toleransi beragama untuk mempromosikan pluralisme yang menyamakan Islam dengan agama -agama lain. Sementara pejuang hak asasi manusia memperjuangkan kebebasan memilih agama untuk dianuti.
Dalam konteks Malaysia yang Islam menjadi agama rasmi dan termaktub dalam Perlembagaan, menyamakan Islam dengan agama lain boleh mengundang pepecahan kalangan umat Islam selain memperendahkan kedudukan Islam. Toleransi yang diberikan telah disalahgunakan hingga mencetuskan keadaan yang tidak diingini.
Presiden Institut Kajian Islam dan Strategi (ISSI), DR. YUSRI MOHAMAD berkata, kita kena bezakan antara pluralisme agama dengan toleransi. Toleransi bukan pluralisme, toleransi memang ada dalam Islam atau istilahnya ‘tasaamuh’. Tasaamuh memang prinsip yang sedia ada dalam Islam. Tetapi kita bertasaamuh atau bertoleransi dengan agama lain tidaklah sampai kita menganggap semua agama adalah benar.
Dalam wawancara dengan wartawan Mingguan Malaysia, MARHAINI KAMARUDDIN dan RAJA SYAHRIR ABU BAKAR, Dr. Yusri menegaskan, “Fahaman pluralisme boleh menjejaskan akidah, menggelincirkan akidah seseorang. Akidah adalah tunjang agama, akidah adalah inti agama yang paling penting,"

MINGGUAN: Boleh saudara jelaskan apakah sebenarnya pluralisme agama, asal-usulnya dan mungkin pengasasnya?
YUSRI: Pluralisme ini merujuk kepada fahaman agama yang memandang bahawa semua agama itu adalah sama. Fahaman yang menekankan tentang kesamarataan atau keserataan antara agama yang akhirnya akan menghakis keyakinan kita tentang batas-batas antara iman dan kufur serta antara tauhid dan syirik. Jadi kalau kita nak pergi lebih lanjut, golongan yang berpegang kepada fahaman ini tidak menganggap bahawa ada agama yang terbaik, yang paling baik. Ini juga bererti mereka percaya bahawa, benar atau tidak sesuatu agama itu adalah relatif belaka, tiada yang mutlak, tiada yang benar secara mutlak di antara agama.
Oleh kerana batas antara benar atau salah, hak atau batil di antara agama itu sudah kabur, maka susulan itu mereka juga tidak berasa salah atau satu kesalahan untuk seseorang itu keluar masuk agama. Ini antara ciri-ciri apa yang kita katakan pluralisme agama. Susulan itu, kita kena bezakan antara pluralisme agama dengan toleransi. Toleransi bukan pluralisme, toleransi memang ada dalam Islam atau istilahnya 'tasaamuh'. Tasaamuh memang prinsip yang sedia ada dalam Islam. Tetapi kita bertasaamuh atau bertoleransi dengan agama lain tidaklah sampai kita menganggap semua agama adalah benar.
Al-Quran menerima kepelbagaian tetapi tidak sampai kepada fahaman semua penganut agama adalah sama. Jadi dari segi sejarah kajian agama, antara tokoh yang terkenal membawa fahaman ini di luar Islam ialah ahli falsafah Barat iaitu John Hicks. Memang Islam tidak menerima fahaman ini. Dalam Islam memang tidak ada ruang untuk fahaman yang menyamaratakan dan menganggap agama lain ini juga adalah benar. Cuma ada juga beberapa pemikir Islam yang berpegang kepada satu fahaman yang dipanggil 'Trancendental Unity of Religions' ataupun kesatuan agama-agama di peringkat tanzih, di peringkat tertinggi. Ada juga, tapi aliran ini kecil namun boleh dikatakan satu aliran, memang ada unsur-unsur pluralisme dalamnya.
Sejauhmanakah fahaman ini membahayakan Islam dan umat Islam?
YUSRI: Adalah jelas fahaman ini boleh menjejaskan akidah, menggelincirkan akidah seseorang. Akidah adalah tunjang agama, akidah adalah inti agama yang paling penting, semua orang tahu. Iman itu adalah penentu utama keislaman seseorang. Kita sedia maklum bahawa kalau seseorang itu akidahnya sudah terpesong, maka amalan-amalannya yang lain sudah tidak ada nilai. Dia rajin puasa, solat, zakat tapi kalau akidahnya terpesong secara serius maka amalannya yang lain sudah tidak ada nilai. Sebaliknya kalau seorang akidahnya betul, murni tetapi amalannya ada kurang, amalannya itu masih diperhitungkan dan tidak mustahil oleh kerana kemurnian akidah itu, Allah masih sudi untuk memaafkan kekurangannya dari segi amalan dan menerimanya atas dasar akidah.
Ada hadis-hadis yang menyebut perkara ini. Surah An-Nisa, ayat 116, sangat jelas Allah mengatakan kalau syirik, penyelewengan akidah, Allah tidak akan ampunkan. Kalau kesalahan lain Allah mungkin boleh ampunkan. Kalau kita mengatakan agama lain yang mengiktiraf tuhan yang batil sebagai betul, sangat jelas kita seolah-olah mengiktiraf adanya tuhan lain. Berdasarkan al-Quran, ini bukan sesat sikit-sikit, tapi sesat jauh. Memang sangat bahaya fahaman ini kerana ia menjejaskan akidah. Dan musuh Islam sejak zaman-berzaman sedar bahawa umat Islam ini yang paling perlu diganggu-gugat, dihakis, dirosakkan adalah akidahnya. Kalau fahaman dan akidahnya sudah rosak, walaupun zahirnya Islam, dia seorang umat Islam yang tiada nilai dan kekuatan.
Ada pandangan mengatakan mengaku Islam sahaja tidak cukup sebaliknya yang lebih penting adalah kualiti sebagai orang Islam?
YUSRI: Adakah kita bebas mentakrifkan kualiti dalam Islam? Sudah tentu nilai utama penentu kualiti seseorang muslim adalah pegangan akidah dan keimanannya, kembali kepada itu. Jadi memang pluralisme dan segala yang menyerang akidah, menghakis kefahaman adalah ancaman utama. Kita tak boleh anggap bahawa ini bukan ancaman agama. Jadi kalau ada yang bercakap sebegitu, mereka tidak bercakap atas landasan Islam sebenar. Ulama kita dari zaman generasi awal Islam sentiasa menekankan akidah itu yang paling utama. Kalau nak merujuk kepada oang Melayu sebagai majoriti umat Islam di negara ini, antara faktor utama kestabilan umat Melayu Islam sejak zaman-berzaman sampai hari ini, kenapa orang Islam di Malaysia jadi contoh? Kerana jika dikaji secara jujur kita sudah berjaya mempertahankan akidah umat Melayu sampai hari ini secara nisbahnya adalah utuh. Tidak terlalu banyak tergugat sebelum ini, kurang kes murtad dalam kalangan Melayu berbanding bangsa lain di dunia. Arab pun banyak Kristian, tapi Melayu tidak, contohnya. Ini belum dikira perpecahan akidah dalam Islam di antara sunni dan syiah. Di Malaysia Alhamdulillah, kita telah berjaya mempertahankan sampai hari ini majoriti kita ahli sunnah wal-jamaah, sunni, yang bersifat arus perdana. Aliran yang bukan arus perdana seperti syiah tidak mendapat tempat. Inilah di antara faktor utama kestabilan dan keutuhan umat Melayu Islam. Tapi secara jujur masa ini kita sedang menghadapi dan melihat satu realiti muncul dan meningkatnya pelbagai serangan terhadap kemurnian umat Melayu Islam di Malaysia. Salah satunya adalah pluralisme agama. Kalau kita biarkan fahaman ini mendapat tempat dan diterima umat Islam di negara ini secara sedar atau tidak, maka kita akan lihat umat Islam yang lemah dari dalam, tidak lagi menghargai keistimewaan agamanya dan tidak lagi bersemangat untuk mengamalkan agamanya. Kalau dah tak rasa agama kita istimewa, maka akan banyak lagi kes murtad bakal kita saksikan. Akibat lain, maka orang Islam itu akan merasakan tidak perlu lagi mempertahan atau memperjuangkan kedudukan umat Islam yang rata-ratanya berbangsa Melayu. Jadi tidak relevan lagi agenda Islam, agenda Melayu.
Adakah pluralisme ini sebahagian daripada agenda dan gerakan agama lain untuk mengangkat agama lain sama rata atau lebih tinggi daripada Islam?
YUSRI: Saya rasa, bohonglah kalau kita nak kata semua penganut agama lain menerima dengan sepenuhnya tentang keistimewaan kedudukan Islam yang lebih tinggi. Jika dilihat dari sudut sejarah akhir-akhir ini, kebanyakan isu yang ditimbulkan memang ada elemen penganut agama lain yang tidak senang dengan kedudukan istimewa Islam dan umat Islam di negara kita ini. Contohnya ada kes murtad Azlina Jelani (Lina Joy) dan gerakan Suruhanjaya Antara Agama (IFC). Jadi jelas bahawa ada sokongan dan dokongan yang kuat daripada kelompok agama lain yang bercakap dan bertindak untuk mencabar, menggugat kedudukan Islam dan umat Islam di negara kita. Pertembungan di antara agama memang biasa berlaku dan suatu yang tidak dapat dielakkan, tetapi yang kita nak pastikan hormatilah 'Gelanggang Malaysia' ini. Pertembungan, persaingan antara agama ini memang ada di mana-mana gelanggang tapi setiap gelanggang ada peraturan, kaedah dan pantang-larang. Kalau kita bersaing tanpa mengikut peraturan gelanggang, maka ia akan jadi satu pertarungan yang tidak sihat dan merosakkan, seluruh negara ini akan jadi tunggang-langgang. Hormatilah bahawa kita berada di Malaysia yang ada sejarah, yang ada realiti sosiopolitik yang tersendiri, yang kalau kita tak raikan dan tak hormati, maka kita akan mempertaruhkan kestabilan, kejayaan, ketenteraman dan pencapaian yang ada selama ini yang dicemburui ramai orang.
Namun hakikatnya memang ada kelompok dan gerakan hendak mengubah sejarah sedia ada, seperti pembangkang, apa komen anda?
YUSRI: Apabila kita bersaing termasuk dari segi politik, perlu ada batas kerana ada perkara yang tidak sepatutnya dipertaruhkan atau dipolitikkan. Ada benda-benda yang memang dah jadi ciri tetap negara kita. Kalau dalam perlembagaan dikatakan sebagai tunjang, tiang seri perlembagaan yang menjadi penentu kejayaan. Tak semua perkara perlu diubah. Kalau kita nak ubah suai rumah, bukan semua tiang boleh dirobohkan, dinding-dinding mungkin boleh. Tetapi kalau ubah juga tiang-tiang tertentu, silap-silap keseluruhan rumah itu mungkin runtuh.
Di negara kita antara tiangnya adalah agama Islam sebagai agama majoriti. Kalau umat atau warganegara yang majoriti dalam sesebuah negara tidak lagi stabil, tidak lagi jadi umat atau bangsa tunjang kerana sudah berpecah-belah dan dilemahkan, maka ia diibaratkan tiang-tiang rumah utama yang sudah lemah dan dirobohkan. Sebab itu bagi saya dalam bab agama ini, orang Islam terutama para pemimpin Islam sendiri kenalah faham mereka tidak boleh berkompromi dalam prinsip-prinsip agama yang mutlak dan jelas, termasuklah tentang penolakan terhadap pluralisme agama ini. Ini adalah suatu prinsip yang jelas dalam Islam. Jadi para pemimpin politik Islam tak kira dari mana, sama ada pemimpin pertubuhan atau sarjana Islam tanpa mengira latar belakang sekalipun, apabila timbul persoalan yang jelas tentang Islam, mereka kena bercakap atas satu suara, satu nada.
Jangan seorang pun yang cakap berlainan suara, kerana kalau ada seorang yang cuba berkompromi, cuba bertolak-ansur dalam hal prinsip Islam, maka cakapnya itu akan membuka ruang kepada kelompok-kelompok bukan Islam yang tidak jujur, yang mahu mencari peluang. Mereka ini sebenarnya tidak akan berani dalam situasi Malaysia ini jika tidak didahului, tidak dibuka jalan oleh pemimpin Islam sendiri. Di Malaysia, sejak dulu kita sudah ada peraturan gelanggang, ada benda-benda yang tidak boleh dipertikaikan malah sudah jadi undang-undang seperti Akta Hasutan dahulu supaya jangan dipertikaikan antaranya perkara seperti agama, bangsa, Raja-Raja dan kewarganegaraan.
Tidakkah orang Islam di Malaysia sekarang sudah pandai menilai?
YUSRI: Mungkin ada yang kata orang Islam di Malaysia ini sudah cukup pandai, cukup kuat, boleh menilai segala perkara. Jangan. Ini bab akidah, bab agama ini perlu ada bentengnya. Kalau benteng dirobohkan, maka yang dalam benteng itu akan melimpah, cuma sama ada kita sedar atau tidak. Kadang-kadang kita rasa kita masih kuat, mungkin kita belum murtad, kita rasa. Kita juga rasa kita masih Islam tapi cakap-cakap kita itu sebenarnya sudah lari daripada akidah. Kita sebenarnya sudah tempah kemurkaan Allah, Allah marah kita, berkat dah tak ada, soal inayah, soal taufik sudah tidak datang kepada kita, cuma kita sahaja yang tak nampak. Terhakisnya akidah ini tidak seperti sakit kepala atau demam yang sakitnya terus berdenyut-denyut, suhu badan terus naik, kita rasa lemah. Sebaliknya iman ini jika dah luntur, kita tak nampak dan tak terasa. Jadi jangan dengan mudah kita kata kita biasa ke gereja, kita berkawan, kita baca injil tapi kita kata kita masih tak murtad. Tapi cuba tengok fahaman dalam kepala kita. Kerana mungkin tanpa kita sedari, kita sudah dijangkiti virus yang merosakkan akidah kita, sudah ada virus 'pluralist', 'liberalist', 'sekularist', virus material dalam kepala kita, dalam hati, dalam jiwa kita.
'Liberalist' ini fahaman yang menghayati Islam secara bebas, tanpa batas, tanpa panduan, autoriti, yang mengutamakan akal dalam segenap keadaan. Fahaman ini tidak menghormati ijmak, kesepakatan ulama dan pandangan majoriti umat sebaliknya cenderung mencari-cari pandangan yang ganjil-ganjil, pandangan pinggiran cuba didaulatkan, ini 'liberalist'.
Semakin ramai dalam kalangan rakyat Malaysia termasuk yang beragama Islam bercakap soal kebebasan beragama dan terbaru ialah Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar, apa komen saudara?
YUSRI: Kenyataan Nurul Izzah ini mungkin tidak secara spesifik merujuk kepada pluralisme agama tetapi tidak mustahil ada unsur-unsurnya sebab kalaulah kita kata bahawa orang Melayu Islam perlu diberi kebebasan beragama persis seperti penganut agama lain, maka ada di situ unsur-unsur menyamaratakan. Seolah-olah kita menyatakan penganut agama Islam, Melayu Islam khususnya perlu diberi layanan, perlu dianggap seperti penganut agama lain. Kalau penganut agama lain boleh bebas nak bertukar agama lain dari Buddha ke Kristian, Kristian ke Hindu tanpa batasan, tanpa dihalang maka orang Melayu kalau ada tak berhati-hati di situ ada unsur menganggap agama Islam ini tidak berbeza dengan agama lain. Kalau tak kenapa kita kata Melayu Islam sepatutnya boleh bebas beri kebebasan seperti agama lain sedangkan kita tahu dengan pasti dan jelas, bahawa penganut Islam, kebebasan agamanya itu tidaklah mutlak, tidaklah tanpa batas. Yang pasti sudah tentu tidak boleh murtad, tak boleh langgar hukum agama secara terang-terangan.
Tidak boleh berkhalwat, tidak boleh minum arak secara terang-terangan, tidak boleh tak berpuasa, tidak boleh tinggal solat Jumaat. Semua itu ada peruntukan di Malaysia ini dan peruntukkan semua itu berasaskan agama. Jadi kalau dikatakan di Malaysia ini umat Islam sepatutnya tak boleh dipaksa, mereka perlu pandai-pandai sendiri, kena beri kebebasan kepada mereka sendiri untuk memilih nak mengamal agama Islam atau tak nak mengamalkan agama Islam, itu bercanggah dengan ajaran Islam. Itu seolah-olah nak menyamakan agama Islam dengan agama lain.
Ketika mengulas kenyataan Nurul Izzah, Ahli Parlimen Shah Alam mengatakan sekarang ini Melayu di Malaysia pun tak semestinya Islam seperti merujuk kepada istilah bumiputera, bukan Melayu. Apa komen saudara?
YUSRI: Saya nak tanya apa pentingnya dia bercakap macam tu dalam keadaan macam sekarang ini? Kenyataan itu bagi saya tiada nilai dalam apa yang kita bahaskan sekarang. Kita patut fokuskan kepada kenyataan Nurul Izzah, jangan pula hendak diberi contoh-contoh konon ada Melayu bumiputera bukan Islam. Itu isu lain, isu utama sekarang adalah apa yang dicakapkan oleh Ahli Parlimen Lembah Pantai ini, betul atau salah, dia setuju atau tak? Adakah dia nak bersetuju bahawa orang Melayu Islam perlu diberi kebebasan agama tanpa batas, adakah itu yang dia nak maksudkan? Fokus apa yang nak dibahaskan dan jangan kelirukan lagi.
Ada masanya kita berpolitik dan ada masanya kita membahaskan agama secara telus, bukan semua benda dalam semua keadaan kita nak bercakap dengan latar politik kepartian. Kalau semua berkaitan agama nak dilihat dari sudut politik kepartian, habislah keliru agama ini. Yang jelas hitam putih pun boleh keliru. Seorang pemimpin Islam tak boleh buat macam itu. Sebab itu saya tegaskan perlunya dalam bab Islam, kita cakap satu nada satu suara. Yang sudah terlepas, undur balik dan minta maaf. Jangan pula kalau ada seorang pemimpin Islam terlepas, terlebih atau tersilap cakap, dia sendiri tak orang lain pula cuba nak sokong lagi. Yang sah salah, salah. Yang dah silap cakap mengaku sahaja tersalah cakap.
Bayangkan betapa kelirunya umat kalau ada yang tersalah cakap yang jelas, cakapnya itu tak selari dengan fahaman agama, tiba-tiba bangun 10 yang lain cuba nak pertahankan dia dalam kesilapan dia. Hatta dalam dia nak betulkan percakapan dia pun masih ada orang nak pertahan.


No comments:

Post a Comment