Friday 2 November 2012

Budaya Elit Dalam ‘House of Anwar’


GA – Kak Wan kedengarannya sangat sombong, angkuh dan takbur bilamana mengumumkan bahawa dia bebas MEMILIH mana-mana kawasan DUN yang mahu ditandinginya.
Mungkin Kak Wan tak perasan, kenyataan seperti itu adalah satu perlambangan bahawa PKR terus membugar budaya sombong dan elitis dalam parti – secara tanpa sedar.
Makna di sebalik kenyataan Kak Wan ini membayangkan bahawa, ke mana sahaja yang dia mahu pergi, dia pasti boleh menang. Terdengar komen seorang Ustaz dalam PKR petang semalam, kenyataan seperti itu kedengarannya seperti angkuh dan takbur.
Hakikatnya, itulah PKR. Bongkak dan takabbur ini memang budaya parti ini. Cuma rakyat sahaja yang kurang tahu.
Demikian juga dengan kata-kata Kak Wan, bahawa dia boleh meletakkan anak-anaknya di mana sahaja kawasan yang dia mahu. Baik Izzah, Nuha, menantu atau siapa sahaja yang berada di dalam ‘House of Anwar’. Inilah kehebatan PKR.
Berbalik kepada Kak Wan, mana satu kerusi pilihan hati? Kerusi luar bandar atau dalam bandar. Menurut cakap-cakap HQ PKR, kerusi untuk Kak Wan mestilah berstatus SUPER SELAMAT. Kalau Kak Wan tak turun pun boleh menang. Kak Wan diperlukan di seluruh negara, jadi kalau Kak Wan bertanding di kawasan sukar, payahlah Kak Wan nak mengembara ke seluruh Negara.
Antara kerusi yang SUPER SELAMAT untuk Kak Wan:-
  • Batu Caves;
  • Gombak Setia (tapi kena barter trade dengan PAS);
  • Bukit Antarabangsa;
  • Hulu Klang (tapi kerana barter trade dengan PAS);
  • Ijok (tapi perlu swapping dengan Khalid – MB pindah kawasan lain);
  • Lembah Jaya (perlu swap juga dengan PAS);
  • Semenyih (perlu fikir mana nak letak kuota India);
Makna kata, tak banyak kerusi yang SUPER SELAMAT menurut pandangan Jawatankuasa Pilihanraya PKR. Payah juga nak letak Kak Wan. Apa yang perlu adalah kawasan yang mempunyai undi wanita yang tinggi; menang dengan majoriti yang boleh dibanggakan pada 2008. Kebanyakan kerusi yang dirasakan SUPER SELAMAT untuk Kak Wan milik PAS.
Apakah PAS rela membenarkan kerusi mereka diambil alih oleh Kak Wan? Itu pun satu hal juga.
Katalah Azmin perlu memberi laluan di Bukit Antarabangsa, ke mana pulak nak diletakkan anak Pak Ali itu? Ini semua kena fikir. Kalau ya pun nak bunuh Azmin, perlu juga lakukan dengan adab yang betul.
Kak Wan tak mahu kerusi yang terlalu jauh dari KL. Susah nak handle keperluan logistik – andai kata perlu tinggal di Putrajaya nanti (jelas Kak Wan kepada Staff HQ). Aik, belum apa-apa dah rasa menang? Takbur.
Agenda 2B – ‘Bodek dan Bunuh’ PKR Selangor…
Kebanyakan Ketua Cabang di Selangor rasa bagai nak muntah dengan kenyataan bodek yang dibuat oleh Ketua Penerangan Selangor, YB Shuhaimi Shafie yang sanggup menyerahkan jawatannya pada bila-bila masa bagi memberikan ruang kepada Madame Bakal First Lady (MBFL) Kak Wan. Ramai yang beranggapan, bahawa kenyataan YB Seri Muda ini adalah kenyataan BODEK yang paling maksima diberikan oleh Ketua Penerangan tersebut.
Kita semua tahu, YB Seri Muda ini masih lagi KOTOR kerana terlibat dengan skandal pasir. Walaupun SELCAT sudah membebaskannya, namun dia pada hakikatnya sudah menjadi LIABILITI kepada parti. Kebanyakan Ketua Cabang menganggap Shuhaimi bekerja keras untuk menyelamatkan jawatan sendiri.
Semua yang kenal YB Shuhaimi tahu bahawa TIDAK ADA YANG PERCUMA apabila dia membantu seseorang. Dengar khabar, jawatan lebih tinggi dalam parti menjadi idaman YB ini. Di samping DIRECT NEGO kedudukan dalam Kabinet baru yang kononnya bakal diwujudkan nanti. Nak jawatan Senator lettew.
Di dalam PKR Selangor, semua orang tahu bahawa antara YB paling cemerlang – daripada sudut mesra rakyat, turun ke bawah, kekuatan sokongan parti dan rakyat, rajin menjaga kawasan adalah Yaakob Sapari. Wak ini asal Pontian. Memang setia dengan parti.
Ramai yang bertanya – atas alasan apa SHUHAIMI tawarkan Kota Anggerik kepada Kak Wan – sedangkan Yaakob Sapari antara bintang PKR di Selangor? Tidak lain, ini adalah agenda Azmin yang mahukan pemimpin seperti Yaakob Sapari dibunuh lebih awal dalam PKR Selangor. Hebat permainan depa ni.
Yaakob Sapari yang mengalahkan ‘heavyweight’ 2008 pun nak kena cantas. Kenapa Azmin & Gang takut sangat dengan pengaruh Yaakob Sapari? Sebab dia menjadi antara individu paling disayangi MB?
N40 KOTA ANGGERIK
Jumlah Pengundi: 38,442
Peratusan Kaum: M:68.3% C: 17.5% I: 13.4% L: 0.8%
1. Yaakob Sapari (PKR) (15,738)
2. Datuk Ahmad Nawawi M. Zin (BN) (13,538)
Majoriti: 2,200
Jumlah undi: 29,659
Peratus mengundi: 77.15%
Undi rosak: 383
Penyandang: Datuk Ahmad Nawawi M. Zin (BN)
(Majoriti: 8,201 undi)
Dahulu dikenali Batu Tiga
N43 SEMENTA
Jumlah Pengundi: 29,382
Peratusan Kaum: M:48.5% C:27.0% I:24.3% B/Sab: % B/Swk: % L:0.2%
1. Datuk Abdul Rahman Palil (BN) [Menang tanpa bertanding]
Jumlah undi:
Majoriti:
Undi rosak:
Penyandang: Datuk Abdul Rahman Palil (BN)
(Majoriti: 7,685 undi)
* analisa PKR sendiri, Kak Wan boleh tewas di Sementa kalau UMNO tidak salah meletakkan calon.
N32 SERI SETIA
Jumlah Pengundi: 35,079
Peratusan Kaum: M:54.4% C:16.3% I:28.3% L:1.0%
1. Nik Nazmi Nik Ahmad (PKR) (13,838)
2. Datin Paduka Seripah Noli Syed Hussin (BN) (10,975)
Majoriti: 2,863
Jumlah undi: 25,115
Peratus mengundi: 71.6%
Undi rosak: 302
Penyandang: Datin Paduka Seripah Noli Syed Hussin (BN)
(Majoriti: 11,141 undi)
* DUN Seri Setia ini hanya ‘mainan politik’ sahaja. Bukan ikhlas pun. Sekadar nak tutup agenda MEMBUNUH karier Yaakob Sapari.

No comments:

Post a Comment