Membangunkan jiwa merdeka
23 Ogos 2012
Menyambut ulang tahun kemerdekaan dan membangun jiwa merdeka adalah dua hal yang saling berkaitan. Ulang tahun kemerdekaan mengajak kita mengingati kembali sejarah perjuangan kemerdekaan, termeterainya perlembagaan dan membebaskan kita dari belenggu penjajahan.
Membangun jiwa merdeka adalah sifatnya sepanjang zaman. Pada awal kemerdekaan, kebencian kita kepada penjajah amat luar biasa, tetapi selepas merdeka kekaguman kita kepada ilmu dan kemajuan orang Barat agak luar biasa juga sifatnya.
Membangun jiwa merdeka memberi erti bagaimana pembebasan belenggu pemikiran Barat supaya kita mampu membangunkan negara merdeka berasaskan acuan kita sendiri.
Membangun jiwa merdeka adalah sifatnya sepanjang zaman. Pada awal kemerdekaan, kebencian kita kepada penjajah amat luar biasa, tetapi selepas merdeka kekaguman kita kepada ilmu dan kemajuan orang Barat agak luar biasa juga sifatnya.
Membangun jiwa merdeka memberi erti bagaimana pembebasan belenggu pemikiran Barat supaya kita mampu membangunkan negara merdeka berasaskan acuan kita sendiri.
Jiwa merdeka tidak menolak manfaat berbanding dalam ilmu dan keterampilan masyarakat Barat dan Timur, tetapi harus mampu membangun negara sendiri berasaskan nilai-nilai dan etika yang dapat diterima semua.
Membangun jiwa merdeka mesti bermula membangun pemikiran terlebih dulu. Umat Islam sering alami sindrom penjajahan pemikiran (al qhazwul fikr) termasuk di negara kita.
Walaupun penjajah lama pergi, pendewaan terhadap bahasa penjajah, model pentadbiran penjajah dan sistem ekonomi dan gaya hidup penjajah menjadi ukuran maju dan membangun.
Dalam tradisi yang mendukung tamadun Islam umpamanya faktor rahmah alamiah dijadikan pedoman bagaimana umat manusia mampu bebas diri dari belenggu kejahilan berasaskan nilai dan etika yang sifatnya sejagat. Islam dan tamadunnya bukan hanya untuk orang Islam saja.
Membangun jiwa merdeka mesti bermula membangun pemikiran terlebih dulu. Umat Islam sering alami sindrom penjajahan pemikiran (al qhazwul fikr) termasuk di negara kita.
Walaupun penjajah lama pergi, pendewaan terhadap bahasa penjajah, model pentadbiran penjajah dan sistem ekonomi dan gaya hidup penjajah menjadi ukuran maju dan membangun.
Dalam tradisi yang mendukung tamadun Islam umpamanya faktor rahmah alamiah dijadikan pedoman bagaimana umat manusia mampu bebas diri dari belenggu kejahilan berasaskan nilai dan etika yang sifatnya sejagat. Islam dan tamadunnya bukan hanya untuk orang Islam saja.
Tamadun Andalusia umpamanya menjadi sumber penting bagi Eropah membebaskan diri mereka daripada belenggu kejahilan dan zaman kegelapan.
Ilmu Islam yang disuluh oleh al-Quran menjadikan fikir dan zikir jalan seiring, menjadikan akal dan budi sepadu dan menjadikan hasil pemikiran dan wahyu jalan bersama.
Ilmu Islam yang disuluh oleh al-Quran menjadikan fikir dan zikir jalan seiring, menjadikan akal dan budi sepadu dan menjadikan hasil pemikiran dan wahyu jalan bersama.
Kalau tidak masakan Andalusia mampu bertahan lebih 700 tahun. Asas ilmu Islam ini jugalah yang meletakkan Eropah maju sehingga ke hari ini.
Membebaskan belenggu kejahilan umat Islam kini memerlukan pemerkasaan ilmu. Bersikap reflektif terhadap tamadun silam Islam amat dituntut.
Bersikap nostalgik semata-mata terhadap kejayaan silam hanya menjadikan kita pengagum yang lesu. Tetapi sikap reflektif terhadap faktor kejayaan silam dan mengambil iktibar dari jatuh bangun tamadun membawa kita merenung kembali dengan rasa insaf yang tinggi tanpa ilmu dan penguasaan teknologi pada hari ini, kita akan terus dijajah dalam bentuknya yang baru.
Membebaskan belenggu kejahilan umat Islam kini memerlukan pemerkasaan ilmu. Bersikap reflektif terhadap tamadun silam Islam amat dituntut.
Bersikap nostalgik semata-mata terhadap kejayaan silam hanya menjadikan kita pengagum yang lesu. Tetapi sikap reflektif terhadap faktor kejayaan silam dan mengambil iktibar dari jatuh bangun tamadun membawa kita merenung kembali dengan rasa insaf yang tinggi tanpa ilmu dan penguasaan teknologi pada hari ini, kita akan terus dijajah dalam bentuknya yang baru.
Penjajahan bentuk baru boleh mengambil bentuknya yang pelbagai. Ada penjajahan yang bentuknya sains dan teknologi. Ada penjajahan yang bentuknya menguasai sumber dan sistem maklumat. Ada penjajahan yang bentuknya kebudayaan popular dan hiburan yang melampau.
Dan ada penjajahan dalam bentuknya pola gay dan lesbian, biseksual, transeksual (LGBT) yang membenarkan seks bebas berkembang tanpa bendungan.
Dan ada penjajahan dalam bentuknya pola gay dan lesbian, biseksual, transeksual (LGBT) yang membenarkan seks bebas berkembang tanpa bendungan.
Membangun jiwa mereka pastinya dengan dukungan ketamadunan berasaskan ilmu dan binaan sahsiah yang baik.
Tanpa kekuatan ini manusia akan terus dalam pencarian diri dan pencarian sistem yang fitrahnya amat utama untuk membangun diri manusia dan kemanusiaan.
Islam dalam bentuk kesilaman melakukan integrasi ilmu supaya ulum naqliah (wahyu) dan ulum akliah (pemikiran) dapat ditemukan dalam nilai dan etika yang sifatnya mendukung kemajuan. Manusia kini tercari-cari makna kemerdekaan itu.
Justeru membangun jiwa merdeka dengan merintis jalan perhambaan terhadap benda dan kebendaan sekiranya kebendaan menjadi matlamat hidup manusia. Sikap nafsu nafsi yang haiwani bukanlah landasan yang baik bagi menyuburkan jiwa merdeka ini.
Justeru membangun jiwa merdeka dengan merintis jalan perhambaan terhadap benda dan kebendaan sekiranya kebendaan menjadi matlamat hidup manusia. Sikap nafsu nafsi yang haiwani bukanlah landasan yang baik bagi menyuburkan jiwa merdeka ini.
Melainkan manusia kembali kepada dirinya yang fitrah supaya rahmah dan nikmah ALLAH disyukuri dan hubungan baik sesama insan dijadikan matlamat kehidupan.
Kembalinya manusia kepada aqidah tauhid adalah jalan terbaik menemukan diri dengan ALLAH. Inilah sebenarnya rukun kemerdekaan paling unggul bagi manusia kerana bila manusia berasakan dirinya hamba dan Pencipta itu Khaliq maka barulah manusia mampu memiliki jiwa kehambaan yang tinggi mendukung maksud taat, patuh, akur dan tunduk.
Kembalinya manusia kepada aqidah tauhid adalah jalan terbaik menemukan diri dengan ALLAH. Inilah sebenarnya rukun kemerdekaan paling unggul bagi manusia kerana bila manusia berasakan dirinya hamba dan Pencipta itu Khaliq maka barulah manusia mampu memiliki jiwa kehambaan yang tinggi mendukung maksud taat, patuh, akur dan tunduk.
Itulah namanya kemerdekaan jiwa insan.
No comments:
Post a Comment