Antara transformasi ekonomi dan rasuah
PERDANA Menteri Greece, Antonia Samaras ketika ditemu bual oleh akhbar Jerman baru-baru ini, telah mengungkapkan perkataan transformasi yang "menakjubkan" bagi menggambarkan pembaharuan yang bakal beliau laksanakan untuk berusaha mencipta kejayaan Greece.Ini tidak menghairankan kerana sejak tiga tahun kebelakangan ini Greece telah terjerumus ke lembah krisis ekonomi paling teruk dalam sejarahnya. Tidak ada cara lain yang boleh dilaksanakan bagi memulih semula ekonominya selain melaksanakan transformasi yang menakjubkan.
Akibat krisis ekonomi, Greece dibelenggu jumlah hutang yang terlalu tinggi. Jumlah hutang inilah yang perlu diurus secara mampan agar Greece tidak selama-lamanya menjadi sebuah negara yang miskin di dunia.
Diakui, krisis ekonomi yang teruk melanda Greece telah menyebabkan Greece jatuh ke kedudukan yang lebih rendah dalam Indeks Persepsi Rasuah Antarabangsa (CPI) 2012. Greece berada di kedudukan ke-94, lebih bawah daripada negara seperti Bulgaria dan sudah semestinya terlalu jauh berbanding negara kita yang berada di kedudukan ke-54 indeks rasuah tersebut.
Bagi negara-negara yang berada di kedudukan tertinggi seperti Denmark, Finland, New Zealand, Sweden, Singapura, Switzerland, Australia dan Norway rata-rata negara-negara ini adalah negara maju ekonominya.
Dengan perkataan mudah, salah satu strategi yang paling ampuh untuk membanteras gejala rasuah pada tahap terbaik adalah dengan menjayakan transformasi ekonomi secara besar-besar sehingga mencapai taraf negara maju.
Di Malaysia, kerajaan telah meletakkan batu asas yang kukuh dengan memperkenalkan transformasi ekonomi melalui Model Baru ekonomi (MBE) dan Program Transformasi Ekonomi (ETP) sejak beberapa tahun kebelakangan ini. Tambahan lagi, transformasi ekonomi disokong dengan Program Transormasi Kerajaan (GTP).
Kerajaan juga telah, sedang dan akan melaksanakan tujuh Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) yang antaranya menangani kos sara hidup rakyat dan meningkatkan pendapatan penduduk luar bandar. Kesemua ini telah banyak membantu menangani rasuah seperti mana yang disasarkan dalam NKRA menangani rasuah.
Secara logiknya, negara yang kaya dan kekayaan ini diagihkan secara saksama kepada seluruh rakyat akan menjadikan kehidupan rakyatnya lebih selesa berbanding negara-negara lain. Ada juga negara yang kaya raya melalui hasil bumi seperti minyak dan gas, namun, rakyatnya serba miskin angkara agihan kekayaan negara yang tidak dibuat dengan adil dan saksama.
Negara-negara inilah yang kita boleh lihat sejak kebelakangan ini berada dalam keadaan yang kacau bilau dengan rakyatnya memberontak saban hari.
Pada asasnya, bekas pemimpin negara tersebut terlalu tamakkan kekayaan negara dan hasil kekayaan tersebut dibolot oleh dirinya, keluarga dan kroni-kroni. Apabila majoriti rakyat adalah miskin, maka mahu tidak mahu mereka terdesak untuk melakukan kesalahan seperti rasuah dan penyelewengan kuasa.
Dengan perkataan lain, seseorang pemimpin negara berperanan besar selaras amanah yang diberikan kepadanya untuk memajukan ekonomi negara dan pada masa yang sama mengagihkan kekayaan tersebut secara saksama meliputi seluruh rakyatnya tidak kiralah sama ada penyokong mahupun pihak-pihak yang menentangnya.
Pemimpin tersebut pula sudah semestinya disokong oleh satu sistem tadbir urus negara yang baik seperti sistem kehakiman yang cekap dan terdapat jurang hubungan di antara kerajaan dan komuniti bisnes.
Umpamanya di Malaysia penubuhan 14 Mahkamah Seksyen Khas Rasuah telah mempercepatkan penyelesaian kes rasuah di samping mengurangkan kes yang dibuang ekoran tidak cukup bukti.
Selain itu, kerajaan sebagai pemudah cara komuniti bisnes seperti usaha yang dilaksanakan oleh Unit Prestasi dan Pelaksanaan (Pemandu) telah banyak mengurangkan hubungan kerajaan terlibat secara langsung dalam perniagaan.
Tambahan lagi, konsep pemudah cara telah merancakkan lagi sektor swasta sebagai tulang belakang ekonomi Malaysia. Suatu ketika dahulu, kerajaan berperanan utama dalam merancakkan ekonomi Malaysia tetapi peranan ini telah diambil alih oleh sektor swasta.
Apabila peranan peneraju ekonomi negara diketuai oleh sektor swasta, ia telah mengurangkan peluang pihak-pihak tertentu untuk terlibat dalam gejala rasuah. Satu perkara yang cukup menarik yang berlaku di Malaysia sejak akhir-akhir ini adalah rakyat Malaysia semakin mengambil berat peranan Jabatan Audit Negara.
Laporan Ketua Audit Negara pula ditunggu-tunggu oleh rakyat sebagai pembayar cukai negara. Perkara ini tidak pernah berlaku sepuluh tahun yang lalu. Ketika itu, rakyat tidak begitu mengambil berat tentang Laporan Ketua Audit Negara.
Sikap rakyat yang semakin prihatin telah menyebabkan tansformasi sektor awam ke arah lebih berakauntabiliti kepada rakyat berbanding dahulu. Kerja-kerja yang dahulunya disiapkan berbulan-bulan lamanya kini telah berjaya disiapkan dalam tempoh beberapa jam sahaja telah berjaya meningkatkan produktiviti negara seterusnya mengurangkan kes-kes rasuah di kalangan kakitangan awam.
Kecekapan dan keberkesanan (E&E) sektor awam telah banyak membantu melonjakkan keyakinan para pelabur sedia ada dan bakal pelabur yang ingin melabur di Malaysia.
Cuba bayangkan dengan kombinasi transformasi ekonomi yang menakjubkan dan E&E sektor awam beserta tadbir urus kerajaan yang baik akan menghasilkan sebuah negara yang maju, aman dan adil pengagihan ekonominya, seterusnya gejala rasuah dapat ditangani sebaik mungkin.
No comments:
Post a Comment