Wednesday 23 January 2013


Majlis Media perlu selesaikan kes saman, bukan mahkamah

SUDAH banyak kali saya membincangkan mengenai penubuhan Majlis Media atau Media Council di negara ini. Saya ingin sangat melihat majlis itu ditubuhkan segera. Banyak yang baik daripada tidak baik yang boleh dilakukan oleh majlis itu.
Dalam masa media dan akhbar-akhbar arus perdana dihentam dan menghadapi tindakan sivil di mahkamah, sudah sampai masanya Majlis Media yang sudah tertangguh penubuhannya sejak puluhan tahun lalu diwujudkan segera.
Tujuan saya menulis lagi mengenai cadangan itu adalah ekoran penghakiman yang dibuat oleh Hakim Datuk VT Singham di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur kelmarin berhubung kes Anwar Ibrahim melawan Utusan Melayu. Bukan tujuan saya mahu mengulas mengenai kes itu dan keputusannya.
Namun, saya merasakan penghakiman yang dibaca oleh hakim itu relevan dalam konteks cadangan penubuhan Majlis Media di Malaysia.
Singham berkata, untuk menyelesaikan masalah kes saman seumpama itu, beliau mencadangkan satu badan pemantau ditubuhkan bagi membenarkan orang ramai membuat aduan ke atas media dan menguruskan perdamaian ke atas kedua-dua pihak.
Itulah yang seharusnya ada dan yang akan dilakukan oleh Majlis Media. Tugas Majlis Media adalah untuk menerima aduan orang ramai dan menyelesaikannya dengan industri media itu sendiri.
Majlis Media itu akan bertindak sebagai badan penimbang tara (arbitrator) yang diberi kuasa untuk menyelidiki fakta dan memutuskan hukuman melalui satu tribunal yang ditubuhkan.
Tribunal itu harus diberi kuasa penuh untuk mendengar kes daripada kedua-dua pihak dalam satu suasana lebih kondusif dan tidak dipengaruhi oleh mana-mana tekanan. Kuasa itu amat penting bagi memastikan ia tidak hanya bertindak sebagai peti sejuk sahaja.
Badan penimbang tara dan tribunal ini amat signifikan kerana ia amat memahami mengenai proses pemberitaan kewartawanan, berbanding diserahkan bulat-bulat kepada hakim di mahkamah terbuka.
Hanya selepas itu jika mana-mana pihak tidak berpuas hati dengan keputusan tribunal itu, maka kes itu boleh dibawa ke mahkamah awam untuk dibicarakan.
Kita berharap kertas cadangan penubuhan majlis itu yang berada di pejabat Peguam Negara (baca berita: Penubuhan Majlis Media sedang diperinci) dapat diperhalusi lagi supaya mencakupi soal kuasa tersebut.
Tugas itu kini dilakukan sepenuhnya oleh mahkamah. Ini menyebabkan pihak media yang dihadapkan ke mahkamah merasakan seolah-olah ‘sudah bersalah’ walaupun kes belum berjalan lagi.
Menjadi harapan dengan kuasa yang diberikan kepada majlis itu, tiada lagi ada pihak-pihak tertentu secara sembrono menggunakan platform mahkamah untuk menyaman media atas nama atau suasana politik dengan tuntutan-tuntutan mega yang tidak masuk akal.
Difahamkan tuntutan saman yang dikenakan ke atas pihak media di negara ini kini telah mencecah angka bilion ringgit.
Sudah menjadi trend atau perangai bagi kebanyakan orang politik mutakhir ini, terutamanya pihak pembangkang, menggunakan mahkamah untuk menyaman media, yang tujuan utamanya mahu menjejaskan imej dan kewibawaan organisasi media yang dikehendaki itu, lebih daripada mahu menyatakan kebenaran dan keadilan.
Bagi plaintif yang menyaman itu, untung sabut timbul, mereka akan menang dengan tuntutan-tuntutan yang besar, dan jika kalah mereka masih lagi boleh tersenyum dengan hanya membayar kos yang kecil. Mereka kemudian berjalan lalu, tanpa ada rasa bersalah.


No comments:

Post a Comment