Wednesday 23 January 2013


Lantik veteran Ahli Parlimen jadi mentor kawasan

Oleh ZULKIFLI JALIL dan ASSIM HASSAN
pengarang@utusan.com.my
DAP sekarang semakin risau. Parti itu kini tak tentu arah dengan 'kebangkitan' masyarakat India terhadap mereka. Kaum India terutama sekali yang menjadi ahli DAP semakin nampak tembelang dan muslihat kepimpinan parti itu.
Demonstrasi aman mempertikaikan muslihat salah kira undi yang mengetepikan ahli-ahli India dalam pemilihan Jawatankuasa Tertinggi Pusat (CEC) DAP tempoh hari di Pulau Pinang dipercayai hanya permulaan sahaja. Ada banyak lagi pemberontakan akan dilakukan kerana DAP dikatakan hanya mempergunakan kaum India untuk mendapatkan undi sahaja.
Dalam mendepani kelicikan DAP dan demam pilihan raya yang semakin membahang, Naib Pengerusi Strategi MIC, Datuk R. Ramanan menarik perhatian mengenai soal mentor dalam membantu calon-calon Barisan nasional (BN) menggalas cabaran besar memenangkan calon boleh menang.
"Berdasarkan kes atas kes, ada kerusi-kerusi Parlimen atau DUN (Dewan Undangan Negeri) di mana bekas MP (Ahli Parlimen) di kawasan itu yang kita sayang tetapi mungkin sekarang dia sudah berusia dan tak mahu lagi jadi calon.
"Bagi kerusi-kerusi ini, MP yang pernah menang mereka tahu akan selok-belok kawasan itu. Dah tahu struktur kawasan, peti undi, pengundi dan tahu masalah yang berlaku di kawasan itu.
"Mereka perlu dipertimbangkan untuk diletakkan di kawasan itu sebagai mentor membantu calon baru yang dipilih oleh pucuk pimpinan," kata beliau ketika ditemui di Kuala Lumpur baru-baru ini.
Ramanan yang pernah mengendalikan Biro Sosial dan Kebajikan MIC sebelum ini tidak mahu memberikan contoh spesifik. Tetapi berdasarkan rekod, ada benarnya apa yang dilontarkan beliau. Katakanlah kawasan Parlimen Kepala Batas, Pulau Pinang. Penyandangnya, bekas Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi sudah hampir 30 tahun di situ. Beliau tahu selok-belok kawasannya, saiz dan demografi penduduk serta pengundinya.
Di Tanjung Bungah, Presiden Gerakan, Tan Sri Dr. Koh Tsu Koon sudah tidak mahu bertanding sama ada kerusi Parlimen atau DUN. Namun janganlah dibuang begitu sahaja pengalamannya. Beliau boleh memberi formula tertentu untuk mencari ceruk mana boleh digilap kembali sokongan pengundi.
Di Kubang Pasu, boleh dicari Tun Dr. Mahathir Mohamad dan Sungai Siput, Datuk Seri S. Samy Vellu yang sudah 31 tahun di situ.
"Kalau kita lihat ada sesebuah kawasan DUN, saiznya mungkin sebesar Melaka atau Perlis. Di situ tinggal orang profesional Melayu, India dan Cina. Jadi, kalau calon baru, bagaimana dia nak 'tuju' ke situ jika tak tahu circle peti undinya. Bekas MP ada sistemnya, kalau tak ada sistem, macam mana dia boleh menang berpenggal-penggal.
"Pengalaman orang lama inilah dengan menggabungkan pengetahuan mereka, yang kita perlu tagih," kata beliau yang juga Penaung Malaysian Indians Student Association.
Bagi Ramanan, pembangkang akan membuat yang 'terbaik' dalam mencipta kekeliruan kepada umum. Cuma banyak orang bakal merasai impikasinya.
Kata beliau: "Memang banyak masalah pembangkang ini. Satu contoh klasik, isu Kampung Buah Pala (di Pulau Pinang), apabila Anwar (Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat) pergi ke sana, dia janji akan bina semua 'rumah kasih' sama penduduk. Ya, saya tahu ada beberapa orang tidak sehaluan dengan Anwar tapi kenapa kamu (Anwar) menindas mereka.
"Kenapa Anwar sanggup cakap "mereka berdiri dengan saya, sokong saya... jadi saya beri mereka rumah. Yang tidak undi saya sebab itu saya tak mahu bagi rumah. Sebagai pemimpin, sepatutnya Anwar bersikap profesional. Mesti adil kepada semua rakyat, pengundi, dan manusia.
"Dan untuk isu Kampung Buah Pala ini, memang dia (Anwar) dirikan kira-kira 50 rumah, tapi sembilan orang (rumah) yang menyokong BN, dia tidak mahu bagi," kata beliau lagi.
Dalam konteks ini, kata beliau, Perdana Menteri telah membuktikan keadilan untuk semua. Beliau membantu Melayu, Cina dan India walaupun sesetengah mereka tidak mempertaruhkan undi kepada BN.
"Dan kita boleh lihat bahasa tubuh Perdana Menteri yang beliau menyedari sokongan masyarakat India kepada kerajaan yang diterajuinya ketika ini telah melonjak kepada 80 peratus."
Sebelum mengakhiri perbualan dengan kami, Ramanan melontarkan: "Gambaran waktu 1960-an dan 1970-an daripada nenek saya (Tan Sri Dr. Devaki Krishnan), bangunan tertinggi di Malaysia ketika itu adalah bangunan KWSP, tapi sekarang Menara Petronas.
"Pada era nenek saya, kereta pun boleh dikira. Tapi sekarang satu keluarga dari sebuah rumah, ada sehingga lima hingga enam kereta.
"Dulu golongan profesional dalam masyarakat India sangat sedikit, sekarang begitu meningkat. Rakyat India yang datang ke sini (Malaysia) juga tak mahu balik... sebabnya mudah cari rezeki di sini. Saya juga ada ada beberapa rakan kongsi dari Turki dan Australia. Mereka suka kehidupan di sini, suka melihat cara negara menghimpunkan kepelbagaian kaumnya,"katanya.

No comments:

Post a Comment